Gör om – gör rätt!

Riksdagen har beslutat att den lägsta åldern för att ta ut sin pension ska höjas från 61 till 64 år.

Det saknar verklighetsförankring. Det spelar ingen roll hur många år ni höjer – våra kroppar håller inte längre för det.

Vi som varje dag förväntas leverera en välfärd i världsklass har ett längre yrkesliv än de flesta andra. Det i kombination med tunga lyft, stressade pass och minimala marginaler märks på hur vi mår. Därför är det helt galet att riksdagen klubbat igenom att den lägsta möjliga åldern för att ta ut sin pension höjs från 61 till 64 år.

Nu kräver vi att politikerna i riksdagens pensionsgrupp, med socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi i spetsen, rättar till orättvisan. Gör om – gör rätt!

Kräv rättvis pensionsålder – skriv under kampanjen här:

Selma står utomhus med en husvägg bakom sig och tittar åt höger

Dokument ifrån verkligheten

”När jag sätter mig i soffan vid åtta, halv nio på kvällen och pustar ut. Då känner jag allt.”

Fakta om pensionsreformen

• Medlemmarna i Kommunal går i genomsnitt i pension vid 63 års ålder. Ett genomsnitt innebär att många går i pension både tidigare och senare.
  • I genomsnitt ökar den allmänna pensionen 8 procent om man arbetar och skjuter upp sin pension 1 år.
  • Sju av tio kvinnliga kommunalpensionärer är helt eller delvis beroende av garantipension.
  • Den 1 januari år 2020 höjs den lägsta åldern för att ta ut allmän pension från 61 till 62 år, för att sedan höjas till 64 år från år 2026.
  • Dessutom finns det förslag på att höja lägsta åldern för att ta ut garantipension från 65 till 66 år till år 2023. Man räknar med att riktåldern för pensioner höjs till 67 år 2026. Samma år kopplas garantipensionen till riktåldern – om förslaget går igenom.