3 skäl till att karensen måste slopas

april 13, 2022 11:02 f m

Trots att de flesta inser att karensen måste slopas för att förbättra för landets välfärdsarbetare finns det de som fortfarande inte tycker det är en bra idé. Här är tre skäl till varför karensen måste slopas. Den är orättvis, unikt dålig och försämrar välfärden.

• Karensen slår orättvist.

Folk med kontorsjobb kan arbeta hemma och få fullt betalt när de är snuviga. Om exempelvis en välfärdsarbetare går till jobbet med snuva riskerar hen att smitta en brukare eller kollegor, med allvarliga följder. Jobbet och plikten kräver att välfärdsarbetaren stannar hemma och blir då av med en dags lön. Så i praktiken är karensavdraget en straffavgift på de som inte kan arbeta hemma, det vill säga landets välfärdsarbetare.

• Sverige är enda landet i Norden med ett karensavdrag.

Det är inte rimligt att Sverige är det enda landet i Norden med ett karensavdrag. Varför är välfärdsarbetare i Danmark mer värda än i Sverige? Om det är som Högerpolitiker säger att det måste finnas en karensdag för att sjukskrivningarna annars skulle skjuta i höjden, varför har inte de andra Nordiska länder högre sjukskrivningar än Sverige?

• En super-smittspridare

Under pandemin blev det tydligt för alla att karensen förstör välfärden genom att vara en supersmittspridare, smittade personer riskerade att gå sjuka till jobbet. Därför togs den bort tillfälligt. Den som är sjuk måste stanna hemma och ska inte straffas ekonomiskt för det. Karensavdraget är en supersmittspridare och för fortsatt frisk personal i välfärden måste karensens slopas.

Slopa karensavdraget!

Gör din röst hörd och skriv på namninsamlingen för att kräva att karensen slopas. Namninsamlingen kommer sen överlämnas till socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi.