Mer i plånboken

Skatteavdrag för fackavgiften och a-kassan

Mer i plånboken

Alltför många av Sveriges välfärdsarbetare – från undersköterskor och barnskötare till brandmän och bussförare – har svårt att få ekonomin att gå ihop. Den gnagande oron påverkar både jobb och familjeliv.

Kommunals medlemmar älskar sina jobb och sliter hårt för att göra världens bästa välfärd möjlig. I debatten glöms det ofta bort att välfärden skapar tillväxt och möjligheter. Välfärdsarbetarna bygger helt enkelt Sverige och får den ekonomiska kakan att växa.

Varje dag – dygnet runt.

Men tillfälliga anställningar och osäkra ekonomiska villkor sättet käppar i hjulen. Det begränsar både välfärdsarbetarna och Sverige.

Inte minst kvinnor, som i genomsnitt tjänar 86 procent av mäns löner för motsvarande arbete. Om du till exempel är undersköterska rör det sig om 2 800 kronor varje månad. Under en livstid innebär lönegapet det 3,6 miljoner kronor mindre för kvinnor än män.

Fakta

• En medlem i Kommunals med allmän visstidsanställning tjänar i genomsnitt 3 400 kronor mindre varje månad jämfört med en tillsvidareanställd.
  • För tidsbegränsat anställda som arbetar deltid är skillnaden mellan tidsbegränsad och tillsvidareanställd i genomsnitt 10 500 kronor i månaden.
  • Heltidsanställda i kommunalt driven äldreomsorg tjänar i genomsnitt 2 300 kronor mer per månad jämfört med heltidsanställda hos privata äldreomsorgsutförare.
  • Äldreomsorg som drivs av privata företag med vinstintresse leder till besparingar på löner, sämre bemanning och stressigare arbetsmiljö

Det här vill Kommunal

För att skapa tryggare villkor och en rimligare vardag vill Kommunal att det ska bli enklare och billigare att organisera sig fackligt. Det gör vi genom att införa skatteavdrag för både fack- och a-kasseavgift. Då får anställda bättre ekonomi i dag och fackliga organisationer som Kommunal större möjligheter att kräva bättre löner och villkor i morgon.

Det är smart och rättvis politik.

Alla som bor i Sverige är nämligen med och bidrar till välfärden – till något större. Genom att göra det möjligt att dra av både fack- och a-kasseavgiften lyckas vi med just det. Och gör hela Sverige tryggare.

Men alla håller inte med. Moderaterna och Sverigedemokraterna väljer skattesänkningar före välfärd. Därför vill vi se en socialdemokratiskt ledd regering.

Att investera i välfärden är att investera i Sverige. Välfärd är trygghet.

Vad är viktigt för dig?