Det behövs fler anställda i äldreomsorgen

Men Alliansen och Sverigedemokraterna vill hellre sänka skatten.

Låt Mira få fler kollegor!

Dela sidan så att fler får chansen att ställa Alliansen och SD mot väggen!

Låt Mira få fler kollegor!

När de anställda inom äldre­omsorgen hinner göra sitt jobb i tid mår brukarna bättre. Tid för en fika och en prat­stund gör stor skillnad. Vi i Kommunal vet att hela Sverige tjänar på en välfärd som levererar. Tyvärr är det inte så i dag.

Undersköterskan Mira, som jobbat 25 år inom äldre­omsorgen, älskar sitt jobb och är en av många medlemmar i Kommunal som får väl­färden att fungera. Men hon vittnar också om ett pressat läge med under­bemanning. Mira vill göra mer, men hinner inte. Så kan vi inte ha det – väl­färden behöver fler anställda. Så att Mira kan göra sitt jobb. Så att din morfar trivs. Och så att hela sam­hället håller ihop.

Vi vet att politik gör skillnad. Under de borgerliga regerings­åren 2006-2014 orsakade skatte­sänkningarna stora hål i väl­färden. Sam­hället försvagades och äldre­omsorgen kom att fungera allt sämre. De senaste åren har mycket för­ändrats, blivit bättre. Men det räcker inte, mer behöver göras.

Nästa mandat­period vill Social­demokraterna öka välfärds­investeringarna till minst 65 miljarder kronor. Alliansen och Sverige­demokraterna går istället till val på stora skatte­sänkningar, vilket ökar under­bemanningen. Ännu färre kollegor till Mira alltså.

För oss i Kommunal är valet enkelt. Vi tror på en regering som satsar och anställer fler som jobbar inom välfärden. Det tjänar Mira – och hela Sverige – på.

Sociala medier