Vilka nedskärningar har du drabbats av?

2020 gjorde Sveriges kommuner och regioner ett rekordöverskott med över 50 miljarder kronor. Politiker pratar om stora satsningar på välfärden. Men många medlemmar i Kommunal får aldrig se satsningarna – pengarna kommer inte fram.

För på många ställen i Sverige uteblir satsningar och istället görs det nedskärningar inom den kommunala verksamheten. Det kan handla om orättvisor som att personal i hemtjänsten måste börja betala parkeringsavgift, att kaffekoppen plötsligt kostar 10 kronor eller att löftet om arbetsskor aldrig blir verklighet. Eller att bemanningen istället för att öka, sakta men säkert skärs ner på. Listan är lång, det vet vi.

Det här måste vi ändra på.

I slutet av november – när riksdagen röstar om budgeten som innehåller stora satsningar på välfärden – drar vi igång en påverkansinsats mot Sveriges kommuner.

Till påverkansinsatsen tänker vi samla ihop berättelse som visar politikerna hur verkligheten ser ut: att deras ”satsningar” inte når ut till välfärden.

Vi ska kräva att pengarna verkligen går dit de behövs som mest: för att förbättra välfärden och villkoren för alla oss som får Sverige att fungera.

Vad vill du berätta?

Har det nyligen gjorts nedskärningar, försämringar av kostnadsskäl eller uteblivna satsningar på din arbetsplats? Fyll i formuläret med ditt exempel här. Vi behöver dina kontaktuppgifter för att kunna kontakta dig för mer information.