“På 80-talet hade vi 45 minuter för att göra middag till våra äldre. Idag har vi 20.”

november 19, 2021 10:40 f m

Ann-Charlotte Svennberg, undersköterska i Ödeshög: Jag jobbar på ett äldreboende där vi i våras fick information om att verksamheten skulle göra besparingar på 4,5 miljoner under tre års tid. Informationen kom via ett videoklipp och hade vi frågor eller invändningar fick vi höra av oss.

Fjorton dagar senare togs beslutet i kommunfullmäktige. Viljan att lyssna in våra åsikter är, såklart, bara ett spel för galleriet. Jag har jobbat inom vården i över 40 år, det är inte första gången jag är med om nedskärningar – jag är ganska luttrad. Men samtidigt som dessa nedskärningar görs upphandlas också nya schemaläggningsprogram, det köps det in nya, personliga smartphones till all personal för att tidrapporteringen ska “effektiviseras”. Man fattar liksom inte att inget tidrapporteringssystem i världen kan kompensera för att vi är för få personal. Det går inte in.

Problemet med de statliga bidragen är att de inte riktas, att få en pengakasse helt okontrollerat funkar inte, kommunen kan inte hantera det. Pengarna borde vara stenhårt öronmärkta för att bara gå till personalförstärkning. Det är det enda som kan förbättra arbetssituationen för oss – och levnadsstandarden för våra äldre. För det säger jag: jag jobbar för mina äldre, inte för kommunen. Men istället för att ge dom den vård och omsorg de förtjänar sitter personalen i telefon och får jaga vikarier, hur nu även det blev på vårt ansvar…

Och det ska alla vara på det klara med: besparingarna drabbar inte bara oss som jobbar, i förlängningen är det självklart våra äldre som får lida av att vi är för få. Det är dom som inte får välja när de ska duscha, det är dom som inte får lingonsylt till köttbullarna, det är dom som väljer att äta en halv måltid om dagen för att spara pengar, det är dom som får gå och lägga sig klockan sju på kvällen för att kvällspersonalen ska hinna med allt som pressats in i minutschemat.

Våra chefer kliade sig i huvudet och frågade varför vi hade så mycket fallskador om morgnarna. Då kan ni sluta undra sa jag, och berättade att de äldre får middag kl 18 och frukost serveras klockan 8 på morgonen. Det är en dygnsfasta som inte bara gör dig yr, den är olaglig också. Men så ser schemat ut, det är förutsättningarna vi ges. Det är så absurt: det är ju de äldre vi är där för men dom får anpassa sig efter våra scheman, istället för tvärtom.

Bemanningssituationen sådan att man kan hamna själv med ansvar för 32 boende, varav en del kan vara rymningsbenägna på grund av demens. Det är absolut omöjligt att ha koll på situationen då. Tidigare hade vi en extra natt-personal, just för att kunna stötta upp i såna lägen, men den har tagits bort.

Tillbuden och sol-anmälningarna är i dagsläget många men jag tror att de egentligen skulle vara fler, om man vågade anmäla allt som fallerar. Jag tror också att arbetssituationen och konsekvenserna av att inte räcka till normaliseras, så till sist ser man inte att ens stress är skadlig, eller att nivån på omsorg är något som borde anmälas. Det är förjävligt. Samtidigt känner många att det inte spelar någon roll hur många anmälningar som görs, för det händer ändå aldrig någonting. Men det är viktigt att hela tiden påminna om att det är inte är vår förmåga som brister, det är förutsättningarna vi ges.

Just nu jobbar jag natt. Då är bemanningssituationen sådan att man kan hamna själv med ansvar för upp emot 32 boende, varav en del kan vara rymningsbenägna på grund av demens. Det är absolut omöjligt att ha koll på situationen då. Tidigare hade vi en extra natt-personal, just för att kunna stötta upp i såna lägen, men den har tagits bort. Det blir dessutom en extra säkerhetsrisk när man blandar dementa äldre bland friska dementa, men det blir konsekvensen av att spara in på bemanning på det här sättet.

På 20 minuter hinner du duka och värma mat i micron.

När jag jobbade inom hemtjänsten mätte jag, för skojs skull, hur mycket tid jag lade på att ta mig från brukare till brukare, hur mycket tid jag fick lägga på dokumentation och sitta i APT:s och andra möten. Bara detta motsvarande en heltidstjänst. Enligt samma schema fick jag tio minuter för att förflytta mig 3,5 mil, inte sällan på små grusvägar som vintertid var helt oplogade.

Det är en sån oerhörd skillnad idag jämfört med när jag började jobba på 80-talet. Då kunde jag ha i princip samma kvällsschema ett halvår i taget. När vi skulle göra middag åt våra boenden hade vi 45 minuter avsatta. Idag har vi 20. Vad hinner man på den tiden? Koka potatis, värma sås, värma kött eller fisk, skära upp grönsaker, se till att man får upp ett matos i hemmet för att öka den äldres aptit, något som verkligen behövs? Nej. På 20 minuter hinner du duka och värma mat i micron.

Ann-Charlotte Svennberg,
undersköterska i Ödeshög kommun.

Ödeshög kommun gjorde 2020 ett överskott på 21 miljoner kronor.

Kräv att pengarna används rätt!

2020 gjorde Sveriges kommuner ett rekordöverskott med över 50 miljarder kronor. Trots det ser vi fler nedskärningar, färre kollegor och ännu mer pressade scheman. Nästa år kommer ett nytt miljardregn över kommunerna. Kräv att politikerna lägger dessa miljarder där de hör hemma – i välfärden.