“Blöjbyte fem minuter. Hjälp till toa 10 minuter.”

november 18, 2021 11:07 f m

Marie Eriksson, undersköterska: Dagens vård handlar om att köra fort, jobba fortare, inte äta något och helst inte kissa nattetid. För våra gamla betyder det att de ska vara vakna och beredda när vi kommer, de ska kissa fort och somna snabbt.  Jag kan inte stå för denna vård längre.

Tiderna hos brukarna är minimala, allt för att få in så många som möjligt på schemat. Blöjbyte fem minuter, hjälp till toa 10 minuter och då ibland även dubbelbemanning eftersom det kan behövas mycket hjälp och hjälpmedel.

Körtiderna mellan brukarna är gjorda för dagtid och sommarväglag. Vi jobbar natt och just nu i mörker. Vi möter lervägar, mycket vilt, dålig mobiltäckning och nu framöver kommer det att bli is och snö. Osandat och oplogat är vardag. Tydligen går körtiderna inte att förlängas efter årstider och natt.

Marie Eriksson.

Klockslagen våra gamla ska få hjälp ändras var och varannan natt, beroende på var det finns luckor i körschemat. Inget är för brukarna utan bara för att allt ska få plats i körschemat. Går det ihop är allt bra. Om en behöver gå på toa varje natt runt 02-tiden, kan det en natt stå 00.30 på schemat, nästa natt 02.05 för att natten efter det stå 05.30… Vad är det för hjälp? Konsekvensen blir att de larmar istället och eftersom vi även sköter om alla larm, så får allt kastas om och sedan jagar vi tider resten av natten.

Måltidsuppehåll på natten för att kunna äta och kolla med sin kollega att allt är gjort och hur resten av natten ser ut, behövs inte längre har jag fått lära mig…

Marie Eriksson,
undersköterska i Örnsköldsviks kommun

Örnsköldsviks kommun gjorde 2020 ett överskott på 115 miljoner kronor.

Debattartikeln publicerades ursprungligen på Kommunalarbetarens debattsida 15 oktober 2021

Kräv att pengarna används rätt!

2020 gjorde Sveriges kommuner ett rekordöverskott med över 50 miljarder kronor. Trots det ser vi fler nedskärningar, färre kollegor och ännu mer pressade scheman. Nästa år kommer ett nytt miljardregn över kommunerna. Kräv att politikerna lägger dessa miljarder där de hör hemma – i välfärden.