“Allt plockas ner, bit för bit.”

november 16, 2021 4:18 e m

Susann Skyum Johansson, undersköterska: Precis alla områden har sparat och sparat och sparat. Det är rent ut sagt fördjävligt. Jag jobbar på ett gruppboende och har så många exempel att jag skulle kunna hålla på en hel dag.

Till exempel kan vi inte upprätthålla de aktiviteter som våra boende ska ha på helgerna, för vi har inte längre tillgång till bil. I bästa fall kan vi låna en bil från daglig verksamhet, men vi är för få och har för mycket att göra för att hinna åka (med vår egna privata bil) till deras garage för att hämta ut bilen innan de stänger. Så då står vi utan bil hela helgen.

Susann Skyum Johansson

Det går ut över våra boenden men det går också känslomässigt ut över oss, att bara försöka släcka bränder hela tiden, att bara kunna fokusera på omvårdnad men ingen omsorg. Och vi börjar bli för slutkörda för att ens orka protestera längre, man bara stämplas som en gnällspik.

Det är verkligen en jättefin arbetsplats med fantastiska boenden och personal men vi får inte förutsättningarna att göra vårt jobb. Allt plockas ner, bit för bit.

Susann Skyum Johansson,
undersköterska i Härryda kommun

Härryda kommun gjorde 2020 ett överskott på 223 miljoner kronor.

Kräv att pengarna används rätt!

2020 gjorde Sveriges kommuner ett rekordöverskott med över 50 miljarder kronor. Trots det ser vi fler nedskärningar, färre kollegor och ännu mer pressade scheman. Nästa år kommer ett nytt miljardregn över kommunerna. Kräv att politikerna lägger dessa miljarder där de hör hemma – i välfärden.