Flit och slit ska belönas

Pengarna ska räcka, tryggheten ska garanteras.

Flit och slit ska belönas

Alla ska ha råd att känna sig trygga. Med lägre skatt på fackavgift och medlemskap i a-kassan har fler råd att försäkra sin inkomst.

Vi i Kommunal är stolta över våra jobb. Tillsammans bygger vi Sveriges välfärd och får den ekonomiska kakan att växa. Varje dag – dygnet runt.

Men trots att vi jobbar hårt är det ofta tufft att få pengarna att räcka till. Det håller inte. Vi som bär upp välfärden och utvecklar den svenska modellen har rätt till en inkomst som går att leva på. Flit och slit ska belönas.

Det är en fråga om rättvisa. Därför tycker vi att det är viktigt att den som är med i en fackförening ska ha rätt att dra av både fackavgiften och a-kassan på deklarationen.

Det handlar om två saker:

För det första blir det enklare och billigare att organisera sig fackligt – det ger fler människor makt över sina jobb. Och för det andra skapar det en arbetsmarknad med löner som går att leva på. Det är både bra för medlemmarna i Kommunal och hela Sverige.

För det andra handlar det om solidaritet. Alla som bor i Sverige är med och bidrar till välfärden – till något större. Då är det faktiskt inte mer än rimligt att medlemmar i Kommunal ska slippa ha en knut i magen i slutet av månaden. Pengarna ska räcka till, tryggheten ska vara garanterad. Välfärd är trygghet.