Rädda liv – kräv fler brandmän

Vi har inte råd att sänka skatterna. Sverige behöver en fungerande räddningstjänst.
Skriv under här!

Dela kampanjen

Dela denna kampanj med en vän

Oacceptabelt att hellre sänka skatten

Giftig rök, gasexplosioner och dödliga eldflammor. Riskerna är enorma. Våra jobb är både farliga och utsatta. När vi behövs som mest är byggnader ofta övertända – människoliv står på spel. Då måste varje minut användas effektivt.

Om vi snålar med brandsäkerheten får det allvarliga konsekvenser. Även om vi kommer iväg inom 90 sekunder efter larm äventyrar nedskärningar i praktiken både vår arbetsmiljö och människor. För i samma ögonblick som det skärs ned på brandstationernas viktigaste resurser – brandmän och RIB-personal – hotar det din och min säkerhet.

För oss i Kommunal är det oacceptabelt att det finns politiker som hellre vill sänka skatten än att investera i välfärden. Vi som jobbar inom räddningstjänsten vet nämligen hur viktigt det är att vår verksamhet fungerar när olyckan är framme. Därför ställer vi oss väldigt frågade till, inte minst efter sommarens alla bränder, varför partier som SD så kraftigt vill sänka skatterna.

I ett skarpt läge, när det handlar om att rädda liv, är varje ögonblick kritiskt. Just därför är det direkt avgörande för brandsäkerheten att vi kan garantera brandlag om fem personer – rökdykning kan inte utföras annars. Dessutom behövs modern, högklassig utrustning som klarar tuffa förhållanden.

Fakta:

• Inom räddningstjänsten arbetar medlemmar organiserade inom Kommunal som heltidsanställda brandmän, brandbefäl eller som räddningstjänstpersonal i beredskap – det som tidigare kallades deltidsbrandmän.
  • Som räddningstjänstpersonal i beredskap ska du vara tillgänglig med inställelsetid på fem minuter. Under en beredskapsvecka ska du vara beredd att åka på larm under dygnets alla timmar.
  • SD och flera allianspartier vill sänka skatten med nedskärningar som följd. Socialdemokraterna vill däremot investera i välfärden. Läs mer hur det blir om Sverige byter regering på Välfärdsvalet.se

Med en fungerande bemanning blir våra jobb tryggare – och Sverige säkrare.

Egentligen är det enkelt: Vi vill kunna släcka bränder i tid. Vi tycker inte att det är för mycket begärt. För mycket står på spel för att vi ska våga chansa.
Är du med oss?

Sociala medier