Vi förtjänar en pensionshöjning

Sluta tveka – vi förtjänar en pensionshöjning!

I juni fattar riksdagen beslut om regeringens förslag om att höja pensionen med 1000 kr/månad. Men flera partier har ej tagit ställning. I vanliga fall finns det alltid extra pengar och snabba lösningar. Men när pengarna ska gå till dem som har byggt välfärden så tvekar många politiker. Det är respektlöst.

Skriv på för en extra tusenlapp i månaden!

En högre pension (garantitillägg) för alla de som har slitit hela livet borde vara en självklarhet. Inte minst när pensionshöjningen framförallt går till alla välfärdsarbetare som jobbat ett helt arbetsliv. Hjälp till att sätta press på politikerna!

Inte ett enda parti borde tveka

Att inte ge tydligt besked inför den kommande omröstningen är att i praktiken vara emot förslaget. Sätt press på de partier som inte har svarat, kräv att höstens pensionshöjning levereras. Allt annat är ett svek.

Vill höja pensionen till hösten

Miljöpartiet

Centerpartiet

Kanske

Liberalerna

Moderaterna

Kristdemokraterna

Sverigedemokraterna

Vill höja pensionen till hösten

Miljöpartiet

Centerpartiet

Kanske

Liberalerna

Moderaterna

Kristdemokraterna

Sverigedemokraterna

Nej

Ja = ställer sig bakom kravet, Nej = ställer sig inte bakom kravet, Kanske = ej bestämt

Vem planeras få höjd pension till hösten och med hur mycket?

Till slutet av augusti beräknas ca 500 000 svenskar få 1000 kr extra (skattefritt) per månad genom ett så kallat garantitillägg – detta försöker nu flera partier stoppa. Totalt får dock ca 950 000 höjt garantitillägg.

Varför ger vissa partier inget svar på hur de tänker rösta?

Det är ingen slump att vissa partier är tysta, de hoppas att ingen ska syna dem. Argument från organisationer och experter, som står Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna nära, är att det är bättre att spara egna pengar på börsen och att den som har för låg pension borde ha tänkt på det när den var ung.

Får vem som helst höjd pension?

Nej, bara de som har arbetat, varav en stor majoritet är välfärdsarbetare från vården och omsorgen. Trots många år i välfärdens tjänst kan en majoritet av Kommunals kvinnliga pensionärer ändå inte försörja sig på sin pension. Ungefär 7 av 10 är beroende av garantipension.

Vad innebär garantitillägget i detalj?

• Går till personer som har en allmän inkomstgrundad pension upp till cirka 14 350 kronor per månad.
  • Det maximala tillägget på 1 000 kronor per månad betalas ut till personer med en allmän inkomstgrundad pension på upp till cirka 11 850 kronor per månad
  • Mellan 11 850 och 14 350 kronor fasas tillägget successivt ut.
  • Omkring 950 000 personer kommer få del av tillägget.
  • Sammantaget kommer cirka 1 050 000 personer att få en högre inkomst genom reformen, med i genomsnitt 750 kronor per månad.
  • Närmare en halv miljon pensionärer kommer att få det maximala beloppet på 1 000 kronor mer i månaden.
  • Förmånen kommer i likhet med dagens bostadstillägg att vara skattefri.
  • Första utbetalningen av garantitillägget föreslås ske i augusti 2022.
  • Den totala kostnaden för staten beräknas bli ca 9,3 miljarder kronor år 2023.