Stoppa minut­scheman i hemtjänsten!

15 minuter för att väcka, duscha och klä på en sjuk gammal person. Uppdraget omfattar även toalettbesök, medicinering och frukost. Men om brukaren vill ha hjälp med något som minutschemat inte omfattar? Ja, då spricker schemat. Och just därför hör inte tidtagarur hemma i välfärden.

Så kan en medlem i Kommunals vardag se ut. Det är ohållbart – nu är det dags att lita till och lyssna på de yrkesskickliga undersköterskorna och låta proffsen vara proffs. Tidtagarur hör inte hemma i hemtjänsten. För resultatet kan bli att farmor inte får sina mediciner i tid. Eller att det inte finns tid för en fikastund med morfar.

Faktaruta:

• I Kommunals medlemsundersökning konstaterar 71 procent av undersköterskorna att bemanningen på arbetsplatsen inom äldreomsorgen är undermålig varje vecka.
  • Hela 40 procent av medlemmarna som arbetar inom äldreomsorgen anser att bemanningen är så låg att det innebär en risk för de äldre varje vecka eller mer.
  • Idag är det bara ett parti, Socialdemokraterna, som har gjort det till en valfråga att avskaffa minutscheman inom hemtjänsten.

Kommunals statistik talar sitt tydliga språk

Nu är det dags att låta proffsen vara proffs. En bättre organisering av äldreomsorgen med fler heltidsanställningar och smartare schemaläggning skulle avsevärt förbättra dagens situation.

Nu kan du göra en viktig insats, påverka landets riksdagspartier att sluta upp bakom Socialdemokraternas krav om att avskaffa minutscheman.