Låt Mira få fler kollegor!

När de anställda inom äldre­omsorgen hinner göra sitt jobb i tid mår brukarna bättre. Tid för en fika och en prat­stund gör stor skillnad. Vi i Kommunal vet att hela Sverige tjänar på en välfärd som levererar. Tyvärr är det inte så i dag.

Undersköterskan Mira, som jobbat 25 år inom äldre­omsorgen, älskar sitt jobb och är en av många medlemmar i Kommunal som får väl­färden att fungera. Men hon vittnar också om ett pressat läge med under­bemanning. Mira vill göra mer, men hinner inte. Så kan vi inte ha det – väl­färden behöver fler anställda. Så att Mira kan göra sitt jobb. Så att din morfar trivs. Och så att hela sam­hället håller ihop.

Vi vet att politik gör skillnad. Under de borgerliga regerings­åren 2006-2014 orsakade skatte­sänkningarna stora hål i väl­färden. Sam­hället försvagades och äldre­omsorgen kom att fungera allt sämre. De senaste åren har mycket för­ändrats, blivit bättre. Men det räcker inte, mer behöver göras.

Nästa mandat­period vill Social­demokraterna öka välfärds­investeringarna till minst 65 miljarder kronor. Alliansen och Sverige­demokraterna går istället till val på stora skatte­sänkningar, vilket ökar under­bemanningen. Ännu färre kollegor till Mira alltså.

För oss i Kommunal är valet enkelt. Vi tror på en regering som satsar och anställer fler som jobbar inom välfärden. Det tjänar Mira – och hela Sverige – på.